Digitálny povlakometer slúži na meranie hrúbky vrstvy laku na oceľovom ako aj na pozinkovanom alebo hliníkovom povrchu. Ideálne sa hodí pre overenie originálnosti laku a vylúčeniu ďalšieho nástreku respektíve opravy zatmelením. Okrem iného sa používa pre meranie lakových vrstiev, izolačných náterov, alebo pre určenie hrúbky plastickej fólie ležiacej na oceli.
Známe sú rôzne hovorové názvy: hrúbkomer laku, povlakomer , tester laku, merač hrúbky laku…
Ako to funguje?
Povlakomer meria hrúbku nekovovej vrstvy (lak, farba, tmel, plast atď.) na kovovom povrchu (oceľ, pozinkovaná oceľ, hliník). Povlakomer meria skutočnú vzdialenosť od povrchu snímača k povrch kovu.
Technika merania:
Merač je vybavený snímacím prvkom. V závislosti na verzii je umiestnený priamo na zariadení, alebo na kábli v sonde. Pre meranie sa kolmo priloží meracia sonda na testovací povrch a mierne pritlačí. V necelej sekunde získavame nameranú hodnotu na displeji. Testovanie je potrebné vykonávať na čistom povrchu, pokiaľ sa nečistoty nachádzajú na laku, získame výsledok aj s vrstvou prachu.
Ako správne zmerať hrúbku laku?
Testovanie (meranie) laku na karosérii vozidla je vhodné začať od strechy a potom na každom diely vozidla vykonať niekoľko meraní (čím viac, tým lepšie). Hrúbka pôvodného laku na vozidle sa bežne pohybuje v rozmedzí hodnôt od 80 um – 180 um, a na jednom vozidle sa môže odlišovať až o 40%, zatiaľ čo druhá vrstva laku meria dvakrát viac, bežne až 400 mikrometrov. V prípade vyšších hodnôt máme dočinenia s tmelom. Ľavá a pravá strana vozidla majú byť lakované symetricky, zaroveň hrúbku laku je možné porovnať aj s iným vozidlom toho istého modelu a ročníku.
Digitálny povlakometer MGR-10-S-AL umožňuje meranie hrúbky laku všetkých značiek vozidiel na trhu, a to aj tých, ktoré majú hliníkovú karosériu: Audi A8, Audi A2, Jaguar XJ alebo iné hliníkové časti. (kapota, blatníky atd.) Príklad: Opel Vectra C, Opel Insignia, Citroen C5, Volvo V50, Volvo S40, Subaru STI, BMW radu 5, Audi A6, Mercedes E211, Mercedes-Benz W204, Jeep Grand Cherokee, Chrysler Voyager, Renault Laguna, Renault clio. Povlakomer automaticky deteguje druh podkladu zobrazením (AL) – hliník (FE) – kov.
Poškodzuje prístroj pre meranie farby lak?
Tester laku je bezpečný, má špeciálne navrhnutý merací prvok vyrobený z plastu, ktorý je šetrný k náteru.
Čo robiť v prípade, že predávajúci bude vidieť že tester laku je pokazený?
Spolu s hrúbkou laku testera je kalibráčná doska pokrytá fóliou s hrúbkou 200 mikrometrov, vďaka čomu si budete vždy istí, že prístroj pracuje správne.
Ak je to nutné, je tu možnosť jednoduchej kalibrácie testera za účelom opravy chyby merania.
Merač laku sa vypne spontánne v prípade slabého stavu batérie (čo sa ukáže na displeji), potom je potrebné vymeniť batériu za novú. Tým sa zabráni chybnému meraniu.